BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 18, 2011

Mahkamah Hati

Maaf
satu
Assalamualaikum..


Sejak dari kecik mak kita mesti da ajar kalau buat salah kena minta maaf... Bila aku darjah enam aku tengok cerita pompuan tu suka sgt mintak maaf sampai takda keyakinan diri langsung... Aku mula bersikap negatif pada maaf. Waktu tingkatan satu cikgu bahasa melayu aku suruh berfikir, apakah perbezaan antara rendah hati dengan rendah diri? Manakah yang lebih baik? Aku jawab sama... dan pemikiran aku yang tidak matang membuat kesimpulan awal, maaf adalah sesuatu yang berharga. Kita hanya perlu minta maaf apabila kita membuat kesalahan yang super besar... kesalahan kecik tak perlu... Cukup sekadar angguk kepala... Ego aku sebesar rusia afrika waktu itu.... SORRY SEEM TO BE THE HARDEST WORD jadi lagu favourite.. sehingga hari jadi aku pada 2010... Aku hilang seorang kawan yang baik.. Masing-masing mempertahankan ego masing-masing. Inilah penyakit hati... Istighfar 7 kali berkesan.. Macam mana aku tau??? dengan cara yang paling tidak tercapai akal... Maaf telah lama terhulur... Ayat dia, "Persahabatan umpama cermin... walaupun telah dibersihkan, calarnya tetap ada..." Masih ada calar antara kami.. Namun alhamdulillah, cermin itu masih ada walau jauh.... 


p/s: jangan jadi macam aku

0 comments: